Begin
 
Anne-Marie van Sprang English
Nederlands

Eind 1996 en nogmaals in 1999 heb ik drie maanden kunnen werken in het EKWC (Europees Keramisch werkcentrum, toen nog in Den Bosch). Ik heb mij daar volledig op het werken met porselein geconcenteerd.

   
EKWC 1996

Ik heb het gevoel dat de lichte en fragiele uitstraling van het porselein, vooral het bijna transparante beenderporselein = ivoorporselein mijn ideeën versterkt.

     
EKWC 1999

Na deze twee werkperioden ben ik zelf regelmatig porselein gaan gebruiken als materiaal. Ook heb ik regelmatig nog de gelegenheid gekregen om met dit materiaal te experimenteren en bij vragen experts te raadplegen.

Diverse tentoonstellingen met mijn werk van porselein volgden, onder andere bij het Nationaal keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden, Le musée Magnelli: musée de la Céramique, Vallauris, Frankrijk: "BICC 2010", Biennale Internationale de Vallauris Création Contemporaine et Céramique, het Bornholm art museum, Denemarken: European Ceramic Context 2018, MIC Faenza (International Museum of Ceramics), Italië: selectie 61ste FAENZA Prijs (2020), en de Korean International Ceramic Biennale: A Story Beyond the Sea: Dutch Ceramics Now, Gyeonggi Museum of Contemporary Ceramic Art, Korea (2021).

 
"a Global Girl" (2007) en "Forêt" (2018)
Beiden gemaakt in opdracht van en aangekocht door het Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden.

Over mijn werk met porselein is ook in publicaties geschreven, uiteraard in de catalogi bij diverse tentoonstellingen en bijvoorbeeld in de tijdschriften kM, Uitgeverij De Doelenpers, Herfst 2004, Keramika, Jaargang 19 nummer 4, winter 2007. ISSN: 0925 - 997x en het boek "Hedendaagse keramiek in Nederland", door Piet Augustijn, een publicatie van de (voormalige) NVK in 2008.

 
Intro
 
Aluminium
Kunstenaarsboeken
Brons
Tekeningen
Paraffine
Kunststof
Porselein
Zeefdrukken
Was
Hout
 
kort cv
over deze site ...